Muzyczny Poniedziałek z Poldowski String Quartetem
Zapraszamy na kolejny koncert z cyklu Muzyczne Poniedziałki, który wypełni muzyka klasyczna w doskonałym wykonaniu Poldowski String Quartet. Usłyszymy kwartety Franza Schuberta oraz po raz pierwszy kompozycje Irene Poldowski – córki Henryka Wieniawskiego, którą Kwartet obrał za swoją patronkę.
Kim była Irena Regina Wieniawska (Lady Dean Paul, Poldowski) – niesłusznie dziś zapomniana, utalentowana kompozytorka? Uważa się, że najmłodsza córka Henryka i Izabeli Wieniawskich – Irena Regina urodziła się 16 maja 1879 r. w Brukseli, zaledwie rok przed śmiercią słynnego ojca, skrzypka i kompozytora. Jednak encyklopedie muzyczne podają dwie daty jej przyjścia na świat – 16 maja 1879 właśnie lub rok 1880. Na jej świadectwie urodzenia widnieje bowiem rok 1879, ale już na podaniu o przyznanie brytyjskiego obywatelstwa jej matka Izabela (Brytyjka) podała rok 1880. To zamieszanie dodatkowo potęguje fakt, iż córka Ireny – Brenda napisała w swojej biografii, iż jej matka urodziła się zaledwie trzy miesiące przed śmiercią ojca, czyli w styczniu 1880 roku.
Irena Regina Wieniawska jako jedyna spośród czwórki rodzeństwa poświęciła się muzyce i jeszcze za swojego życia uzyskała międzynarodowe uznanie jako kompozytorka i pianistka. Jak się okaże małe zawirowanie wokół daty jej urodzenia jest jedynie jednym z wielu zagadkowych i kolorowych elementów biografii tej utalentowanej damy. Pragnęła zachować anonimowość. Swoje dzieła sygnowała najczęściej męskim pseudonimem „Poldowski”.
Najbardziej cenione są pieśni Wieniawskiej do słów poetów francuskich, zwłaszcza popularnego w tym czasie Paula Verlaine’a. W sumie powstało ich ponad 30. Potrafiła znakomicie wczuć się w klimat jego poezji, gdyż wnikliwie znała francuski impresjonizm (mówiono o niej, że jest „duchową córką Debussy’ego”). Pieśni Wieniawskiej, doskonale łączą słowo z muzyką, mają oryginalny styl i zdaniem wielu pozostają jednym z najciekawszych przykładów liryki wokalnej początku XX wieku.
POLDOWSKI STRING QUARTET
Kwartet smyczkowy założony w 2022 roku przez czworo pasjonatów muzyki kameralnej – Martę Piórkowską, Agatę Krystek, Damiana Kułakowskiego oraz Mateusza Błaszczaka, na co dzień związanych z czołowymi polskimi orkiestrami i zespołami takimi, jak Filharmonia Narodowa, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Iuventus i Hashtag Ensemble. Zespół zadebiutował w 2023 roku podczas Festiwalu WarszeMuzik otrzymując bardzo pozytywne recenzje. W tym samym roku otrzymał III nagrodę na Virtuoso International Music Award w Londynie, a w kwietniu 2024 roku jako jedyny zespół z Polski zakwalifikował się do udziału w prestiżowych Schubert Masterclasses, organizowanych przez Arts Foundation, w ramach których pracował z Krzysztofem Chorzelskim (Belcea Quartet), Imogene Cooper oraz Markiem Padmore.
Zespół prowadzi coraz bogatszą działalność koncertową w kraju i zagranicą. W 2024 roku zagrał m.in. na koncercie finałowym Festiwalu Muzyki Żydowskiej im. Ryfki Tiktiner w Tykocinie, po raz drugi na festiwalu Warsze Muzik, a także odbył pierwsze zagraniczne tournee po Chinach, gdzie wystąpił w Xiamen oraz Hongkongu.
W październiku 2024 roku odbędzie się premiera pierwszego autorskiego projektu (NIE)CÓRKI, zawierającego dzieła patronki kwartetu – Irene Poldowski oraz Roxanny Panufnik.
28 października 2024, godz. 18:00, Pałacyk „Sokół”, wstęp wolny
Koncert realizowany w ramach cyklu „Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza na koncert”.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Joanna Kurpiel (źródło: Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu „Kim była Irena Poldowski?”), CKiS